ראיון עם צוות מחזמר Fullmetal Alchemist

0 489
musical_fullmetal_alchemist_logo.jpg

מה גורם לחבורה של בני נוער מגילאים שונים להתאחד יחדיו על-מנת להעלות מחזמר, ללא שום מטרות רווח? אביה, סטודנטית בת 20 ובימאית המחזמר, נועה, המפיקה בת ה-17, ואנה, השחקנית הראשית, התיישבו לראיון חושפני מאחורי הקלעים של Fullmetal Alchemist: The Musical. על ההכנות, הייאוש, התקוות ועבודת הצוות – יהיה חם.

כיצד עלה הרעיון להפיק מחזמר?

אביה: טוב, זה אמת היה רעיון שלי. הרעיון די עלה לי בפורים שעבר, ממש אחרי הכנס. כי חשבנו על זה שחבל שאין תכנים חדשים וקצת יותר מגוונים בכנסים, ודי ברור שבארץ אנחנו עדיין לא במצב להביא שחקנים מחו”ל או במאים, ושמעתי שבמקומות אחרים התחילו לעשות מחזות זמר על סדרות אנימה, כמו בליץ’ וקינגדום הארטס, ואמרתי, למה לא אנחנו? ואז הבאתי את הרעיון לקהילה, והיתה התלהבות רבה.

ומדוע דווקא Fullmetal Alchemist?

אביה: היו כמה גורמים שתרמו לבחירת הסדרה. קודם כל, העובדה שזו סדרה מוכרת מאד, שכמעט כולם ראו או לפחות שמעו עליה, אז יהיה קהל גדול ואנשים יבינו מה הולך. דבר שני, זו סדרה שלא בהייפ עכשיו כל-כך, אז לאנשים זה לא יוצא מכל החורים, וקיווינו שאנשים ירצו לראות דבר כזה. ונוסף לזאת, זו סדרה מדהימה ביותר, שממש התאימה את עצמה למחזמר, ובמיוחד אחד בעברית.

ed_vs_scar.jpgהמחזמר מבוסס על האנימה, המאנגה או שמדובר בעיבוד חופשי למותג?

אביה: המחזמר לוקח השראה בעיקר מהמאנגה, אבל העלילה שלו היא עיבוד ושילוב של כמה קווי עלילה ולא העתקה ישירה. חשוב לציין שאפיון הדמויות תואם את המאנגה לחלוטין באופן כמעט גורף.

אנה, איך הגעת למחזמר?

אנה: שמעתי עליו מחברה שנתנה לי קישור לאתר. כמה זמן התלבטתי אם כדאי להירשם לאודישנים או לא, אבל בסוף הלכתי על זה, ובכלל לא חשבתי שייקחו אותי להיבחן כי אני צעירה יחסית (14) אבל אף אחד כאן לא שופט אותי לפי הגיל שלי, אז זו הקלה גדולה.

ומדוע לדעתך בחרו דווקא אותך לתפקיד הראשי?

אנה: הממ… תהיתי לגבי זה למשך כמה זמן, ואני עדיין לא מבינה במאה אחוזים את הסיבה, אבל אם הבוחנים בחרו אותי לתפקיד, אני בטוחה שהייתה להם סיבה טובה.

איך התנהל שלב ליהוק השחקנים למחזמר?

נועה: ובכן, בתור מנהלת קהילת Anime Castle גם אני נורא התלהבתי מהרעיון של אביה. אחרי שראיתי שיש הרבה התלהבות בקהילה החלטתי להריץ את הפרויקט קדימה כמה שאני יכולה. הקמנו אתר, ודרכו ודרך הפצה מפה לאוזן הפצנו שמועות על אודישנים. את האודישנים בדרך-כלל קיימנו על הגג של עזריאלי, כשאני אביה ועוד 2 בנות מהקהילה היו חבר השופטים. בחנו את כל המועמדים הן בשירה – שיר שהכינו מראש – והן במשחק – בקטעים שניתנו להם מראש מהרגע שהם נרשמו.

כיצד התבצעו החזרות?

נועה: מרגע שהחלטנו על הליהוק התחלנו חזרות, בגלל המרחק הדי גדול גיאוגרפית בין השחקנים. עשינו חזרות לפי סצינות.

אביה: בכל סצינה יש רק מספר דמויות, אין כמעט סצינות בהם כולן מופיעות, זה מאוד הקל על השחקנים בשלב הראשוני, וכך גם למדנו להכיר אחד את השני ולעבוד ביחד בצורה יעילה.  כשסוף סוף התחלנו חזרות עם כולם, דברים כבר רצו בצורה די יעילה

מכיוון שמדובר במחזמר, הרי שהיה צורך לשלב בין משחק, ריקוד ושירה. איך השחקנים הצליחו לתמרן בין הגורמים האלה?

אנה: אני יכולה לדבר בשם עצמי בעניין הזה. שירה ומשחק היו משהו שכבר הייתי -יחסית- מיומנת בו, והיה לי פחות בעיה איתו. אבל ריקוד היה משהו חדש לגמרי, והייתי צריכה קצת זמן להתרגל אליו.

איך נבנתה הכוריאוגרפיה, ויותר מעניין – על ידי מי?

נועה: קודם כל יש לנו כוריאוגרפית, שהתפקיד שלה היה לשמוע את השירים לראשונה ולזרוק רעיונות. היה ברור לנו שהשחקנים שלנו לא רקדנים מקצועיים, וגם לא דרשנו כזה דבר באודישנים מתוך נקודת הנחה שכולם יכולים ללמוד לרקוד. אז חיפשנו משהו שיהיה גם מרהיב וגם יחסית פשוט ולא מורכב. בסופו של דבר אני חברתי לכוריאוגרפית, וביחד בנינו את הכול. כמובן ששאר הצוות המוביל, ואביה בתור במאית, עזרו לנו בנושא של בימוי. זה היה מן שיתוף פעולה של כל הזרועות במחזמר. הן בבניית הכוריאוגרפיה והן בלימוד שלה.

וכיצד נבחרו ונכתבו השירים למחזמר?

אביה: המנגינות של השירים נלקחו כולם מתוך הסדרה, אבל המילים שלהן שונו כדי להתאים אותן לעלילה. השירים נכתבו על ידי ועל ידי שירה, שהיא המפיקה המוזיקלית שלנו. אחרי שהיו לנו את כל השירים, שירה עיבדה קולות שניים והרמוניות בשבילם, ועבדה עם כל השחקנים כדי ללמד אותם הכול. בחרנו את השירים גם לפי איזה שירים מוכרים, גם לפי איזה שירים מתאימים למחזמר מבחינת מנגינה וסגנון, וגם לפי מה שמתאים לסצינה מבחינת האווירה.

al.jpg

אנה, איך התמודדת מול הדרישה לשיר?

אנה: נבחנתי באודישנים על שירה בגלל שזה היה אחד הדברים שכתבתי שאני רוצה להבחן עליו כשהגשתי את הבקשה, כך שידעתי מה מחכה לי. לשיר היה מביך ומלחיץ טיפה בהתחלה, אבל שאר הצוות שיפר את ההרגשה שלי ועכשיו אני עושה את זה בצורה טבעית לגמרי, בלי להילחץ או משהו.

בעת כתיבת התסריט, אביה, איך בחרתן אילו סצינות ודמויות להעביר למחזמר, ואילו להשאיר בחוץ?

אביה: כעיקרון זה התבסס על העלילה. בחרנו עלילה שתוכל להיות מוקפת לחלוטין על ידי המחזמר, כלומר משהו מודולארי, והכנסנו דמויות לפי מה שהיה נחוץ לעלילה זו. כמובן שהיו דמויות שאי אפשר היה לא לכלול אותם. הרי מחזמר של פמ”א בלי אד, אל, רוי… זה פשוט לא שווה כלום.

איך שולבו  חיי היומיום בחזרות האינטנסיביות?

אביה: אמ…. הרבה השקעה, מעט שינה והרבה תמיכה מצד המשפחה (והעובדה שהסמסטר הוא לא סמסטר מלא, אז יש לי פחות קורסים).

נועה: אני יכולה לומר שמבחינתי זה כלל ירידה משמעותית בציונים בתיכון והקרבה של המון שעות, בייחוד עכשיו שבוע וקצת לפני ההופעה. זו גם הקרבה כלכלית משמעותית…נסיעות וכדומה.

אנה: אצלי דווקא זה לא השפיע מבחינת בצפר, אבל אולי זה בגלל שאני בכיתה ח’ וזו הכיתה הכי פחות חשובה. אבל זה כן אילץ אותי לוותר על כל מיני דברים. אה כן, וההקרבה הכלכלית גם כן.

אביה: מה שכן, אני חייבת לציין, וזאת בשם כולם – זה עלה הון תועפות כל העסק, והכול מהכיס הפרטי של כולם.

נועה: בתור גזברית יש לי המון מה לומר על זה.

המחזמר עצמו בחינם (למעט הכרטיס לכנס)?

נועה: כן, אף אחד מאיתנו לא מרוויח ולו אגורה, הכול למען הקהילה. ועזוב לא מרוויח, רובינו תורמים המון המון כסף – ואני מדברת על מאות שקלים.

אביה: זאת הסיבה היחידה שעשינו את זה, פשוט רצינו להביא משהו חדש ומגניב לכולם. חלק מהשחקנים פשוט גמרו את החסכונות על זה.

וקצת פלפל: ספרו על בעיות שעלו במהלך ההפקה.

נועה: כסף.
תשמע זה היה ממש קשה, שהלכתי למלא ספונסרים וכולם לא הסתכלו עלי בכלל. העיפו אותי מכל המדרגות, חברות קטנות, בינוניות וגדולות כאחד.

ואיך בכל זאת הצלחתן להסתדר למרות הכול?

נועה: למזלי יש אנשים טובים בקהילה שלנו ואספנו תרומות. הגענו לסכומים יפים, כמעט 2000 שקל. אבל כמובן, שהשחקנים הקריבו המון כסף. דרשנו מכל אחד לקנות את הקוספליי שלו.

אביה: למרות שהם גם די רצו, זה לא לקח הרבה שכנוע!

נועה: כן ברור, עם הרמה של הקוספליי שלנו כל אחד ירצה.

אביה: וגם היו לנו קצת צרות מבחינת הקוספליי. מצאנו תופרת מעולה – אבל בבאר-שבע, מה שלקח הרבה נסיעות מייגעות.

אנה: חשוב לציין שהיו כל מיני מקרים של היגררות למקומות נידחים בארץ. ומיכל (השחקנית של ווינרי)  ואני הלכנו לאיבוד בכל מיני מקומות כמו ירושלים וחיפה.

אם כבר קוספליי, איך הלכה העבודה על קוספליים מסובכים כמו השריון של אל?

נועה: אל היה אתגר הנדסי לא פשוט, שברנו את הראש המון זמן איך בכלל להתחיל ומאיזה חומר לעשות אותו. חשוב לציין שצוות הקישוט והתפאורה של אמא”י ובעיקר עינב עזרו לנו בקטע הזה. בסופו של דבר, עם עזרה של מומחים בקוספליי בארץ והבית שלי, עבדנו ועדיין עובדים על השריון שיפתיע את כולם ביום ההופעה.

אביה: את החומר מצאתי במפעל גומי בפתח-תקווה.

ואם כבר יום ההופעה, מה הציפיות והחששות שלכם מהיום הזה?

אביה: בעיקר בעיות טכניות, אני ממש סומכת על השחקנים. אני רואה איך הם יודעים מה הם צריכים לעשות. וחוץ מזה, מי יודע מה יקרה.  אולי ייפול פתאום מטאור על האולם? זה יהיה ממש דפוק.

נועה: מהצד ההפקתי יש המון חששות, שלי בעיקרון. בעיות של תפאורה, הגברה וחוסר זמן בהתארגנות. אבל אני מאמינה שכל מה שיהיה תלוי בנו. זה יסתדר על הצד הטוב ביותר.

 

מבחינת התוכן שיהיה במחזמר עצמו, סיימתן את הכול או שאתן עדיין מוסיפות חומר?

נועה: זה היה ממש לא מקצועי אם שבוע ומשהו לפני ההופעה התסריט לא יהיה סגור. התסריט סגור כבר מספר שבועות… בערך לפני יותר מחודש הוא נסגר סופית. עכשיו יש חזרות גנראליות.

ספרו קצת על בעיות טכניות שעלו במהלך החזרות (מצד השחקנים לדוגמא).

אביה: אני חושבת שהבעיה העיקרית של החזרות היתה שהם היו נורא נורא כייפיות. כולם ממש נהנו, וזה לפעמים גרם לקצת יותר שטויות ממה שאולי תמיד היה כדאי. זכורה לי במיוחד חזרה בה רוי ישב מאחורי השולחן שלו, שהיה עמוס בקופסאות פיצה. יש אינספור קטעים כאלה שקרו.

היה שלב מסוים שחשבתן כבר להרים ידיים, או שלא ויתרתן לאורך כל הדרך?

נועה: לומר את האמת, אני באופן אישי הייתי קצת קצת סקפטית בהתחלה. יש לי ניסיון בכל מה שקשור ליזמות והרמת פרויקטים, ובהתחלה היה לי ספק מאוד גדול כמה רחוק נגיע. אבל אביה הכניסה לכולם רוח במפרשים עם הרצון הממש חזק שלה להביא את הדבר הבא לכנסים. ואחרי שנכנסו למשטר חזרות קפדני ודברים זרמו – ככה גם האמון שלי גדל.

אביה: אני האמנתי תמיד שזה יכול לקרות. היו כמה פעמים שלא הייתי בטוחה אם זה בסוף יצא לפועל, אבל תמיד האמנתי שאנחנו יכולים. וגם, תמיד חיזקנו אחד את השני.

winry.jpg

באילו סוגי תגובות נתקלתן מצד כלל הקהילה בנוגע למחזמר?

נועה: הפרומו שלנו היה שיא התגובות אני חושבת. כן, הוא שיקף בעצם שני מחנות בקהילה.

אביה: כל הסוגים, הייתי אומרת. יש אנשים שמאד מצפים לזה. מצד שני, יש הרבה פקפוק גם, ואני מבינה למה. זאת ההפקה הראשונה מסוגה, אין לאנשים שום בסיס כדי לבנות לפיו ציפייה. ועד עכשיו באמת לא היה משהו בסדר גודל כזה. אנחנו מקווים להפתיע מאוד לטובה את המפקפקים.

נועה: לא רק זה. העובדה שזה מחזמר בעברית מהרגע הראשון שלו ועד האחרון די מרתיעה חובבי אנימה שמאוד פגועים מהדיבובים שיש בשוק בימינו.

אנה, בתור היותך בת איך הצלחת להתחבר לדמות של בן?

אנה: בוא נגיד את זה ככה; לא קל כמו שזה נראה. היו לי קצת בעיות עם זה, והייתי צריכה להתאמן על המון דברים כגון ללכת כמו בן, לא לשחק בשיער אפילו לא לשנייה, לא לשים ידיים על המותניים כמו בת אלא ללמוד איך בנים עושים את זה…זה קשה עם שפת הגוף בעיקר, ואיך לא? זה משהו שאני לגמרי לא רגילה אליו. מה שכן, להנמיך את הטון של הקול שלי לאורך כל המחזמר היה גם משימה לא קלה. אבל בסופו של דבר אני חושבת שאני עושה בן משכנע.

ולסיום סיוווומת – נכון שהמחזמר עוד לא עלה, אבל יש כבר תכניות לעתיד..?

אביה: כעיקרון, היינו ממש שמחים שזה יהפוך למסורת בכנסים. ואנחנו, וצוות השחקנים, בהחלט מוכנים לעבוד על עוד פרויקט לשנה הבאה. כבר התחלנו לחשוב עליו, האמת, וכמובן, אם המחזמר הזה יהיה הצלחה, אנחנו בודקים אפשרות להעלות גרסא יותר ארוכה בקיץ.
ושנה הבאה: נארוטו, המחזמר החסידי.
סתם, סתם.

נועה: מנקודת המבט שלי, לא הייתי משקיעה כל כך הרבה זמן עצבים וכסף במשהו שאני לא מאמינה בו. אני בהחלט חושבת שהפקות מסוג זה הן סמל לכל האנשים בקהילה שאפשר לעשות דברים כאלה. ולא מדובר רק על מחזות זמר, אלא על כל פרויקט באשר הוא. הלך הרוח שיש בקהילה שאין מספיק אטרקציות בכנסים, לא יכול להשתנות בלי אנשים שיביאו את השינוי. מבחינתי זה השינוי, אני מקווה שזה יהיה הניצוץ שיוביל אנשים אחרים ליצור ליזום ולהביא את הקהילה שלנו למקום הרבה יותר טוב.

אביה: וגם לעודד יותר מעורבות בקהילה באופן כללי.

משפט לסיכום עבור קהל הקוראים?

אנה: ממש כל הכבוד לאביה, לנועה ולשירה שבאמת נותנות את כל מה שיש להן בשביל ההפקה הזאת. זה לא היה אותו הדבר – רגע, זה לא היה בכלל בלעדיכן.
וגם לשחקנים, אבל אני דיי מדברת בשם השחקנים, אז זה לא כזה משמעותי.

נועה: ואני רוצה לבקש מכל הקוראים, תנו לנו קצת צ’אנס להוכיח לכם שאנחנו באמת הדבר הבא.

musical_cast_fullmetal_alchemist.jpg
Rate this post
השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם אל דאגה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.